18 травня 2022    
Пошук
Головна » Архів » Офіційні повідомлення » 2008 рік
26.01.2009

Розглянуто Колегією Рахункової палати

25.11.2008

Плинуть гроші бюджетні за водою

У 1996 році, згідно з рішенням Уряду, в Україні було відновлено будівництво Ташлицької гідроакумулюючої електростанції, спорудження якої у складі Південно-Українського гідрокомплексу розпочалося ще у 1981 році. Станом на 1991 рік, коли будівельні роботи були призупинені, готовність комплексу досягала 90 відсотків. Проте реалізація проекту будівництва Ташлицької гідроакумулюючої електростанції, на що з державного бюджету України вже витрачено понад 2 мільярди гривень, не забезпечує окупності та позитивного економічного ефекту від експлуатації цього об´єкта. Подальше фінансування будівництва Ташлицької ГАЕС з державного бюджету є недоцільним. Такий висновок Колегії Рахункової палати за результатами аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, передбачених Міністерству палива та енергетики України на здійснення будівництва Ташлицької ГАЕС.

Як встановили аудитори, добудова Ташлицької ГАЕС здійснювалася без достатніх фінансово-економічних та екологічних обґрунтувань, на підставі розрахунків 30-річної давності, в рамках енергетичної системи колишнього СРСР. Впродовж усього часу незалежності України ці розрахунки не переглядалися. Оптимізація проекту до потреб сучасної економічної та енергетичної системи держави не здійснювалася.

Технічні рішення остаточного проекту будівництва Ташлицької ГАЕС, який передбачає шість гідроагрегатів, суперечать чинному законодавству, внаслідок чого цей проект не отримав позитивного висновку Комплексної державної експертизи (у т.ч. і екологічної). Введення в роботу усіх шести гідроагрегатів призведе до включення ставка-охолоджувача Южно-Української АЕС в єдину з р. Південний Буг водну систему. Це суперечить  Водному кодексу України, оскільки ріка є джерелом водозабезпечення складної у соціально-економічному і екологічному відношенні зони півдня держави. Наслідком цього стане зменшення ставка-охолоджувача атомної електростанції, що може спричинити погіршення умов експлуатації ядерних реакторів Южно-Української АЕС, неможливість забезпечення необхідного для них температурного режиму і, таким чином, створити загрозу аварійної ситуації.

Крім того, підвищення рівня водосховищ вище початкового - спричинить негативний вплив на ландшафт на дільниці ріки Південний Буг довжиною понад 20 кілометрів. При цьому буде затоплено понад 870 гектарів (у т.ч. орних земель 302 га) та підніметься рівень грунтових вод на площі понад 130 гектарів.

Згідно з висновком Комплексної державної експертизи, можлива робота  тільки трьох гідроагрегатів, два з яких вже введені в експлуатацію. У таких умовах, за відсутності економіко-фінансових обгрунтувань, будівництво четвертого - шостого гідроагрегатів Ташлицької ГАЕС є недоцільним.

Результати проведеної роботи свідчать, що Кабінет Міністрів України і Міністерство палива та енергетики України не забезпечили ефективного використання коштів державного бюджету України, виділених на будівництво Ташлицької ГАЕС. Управління цими коштами здійснювалося із значними порушеннями діючого законодавства та неефективно, що призвело до невиконання поставлених завдань, незаконних витрат бюджетних коштів та завдання збитків державі.

Аудитом встановлено, що  лише у період 2005 - 2007 років та І півріччі 2008 року з виділених із державного бюджету коштів у сумі майже 1 мільярд гривень, з порушенням законодавства було використано понад 188 мільйонів гривень, неефективно - 78 мільйонів гривень.

Мінпаливенерго та Державне підприємство "Національна атомна енергетична компанія "Енергоатом" неефективно організовували проведення будівельно-монтажних робіт, не забезпечили своєчасного постачання та монтажу обладнання, а також чіткої координації дій між виконавцями. Виконання будівельно-монтажних робіт характеризувалося низькою дисципліною та безвідповідальним ставленням до виконання доручень керівництва (із 100 протокольних доручень у 2005 році було виконано лише 35). Роботи проводилися за відсутності графіка здачі будівельно- та ремонтно-поновлювальних робіт, монтажу обладнання. Незадовільно проводилася договірна діяльність, поставки необхідного обладнання.

В результаті неналежної організації будівництва терміни введення в дію першого та другого гідроагрегатів Ташлицької ГАЕС переносилися впродовж майже 3 років, що призвело до здорожчання вартості будівництва на суму       1 мільярд 117 мільйонів гривень або більш ніж у два рази.

Виходячи з темпів будівництва, пов´язаних з незадовільною організацією виконання робіт, невизначеністю джерел фінансування та їх неритмічністю, а також враховуючи фінансову ситуацію в країні, аудитори зробили висновок: визначений Урядом термін завершення добудови Ташлицької ГАЕС - 2010 рік, знову буде зірвано, а остаточна  вартість будівництва значно зросте.

Про цей сайт | Адміністратор | Лист до редакції
Розробник ЗАТ "Софтлайн", Україна© Рахункова палата України