18 травня 2022    
Пошук
Головна » Архів » Офіційні повідомлення » 2009 рік
21.12.2009

Розглянуто Колегією Рахункової палати

24.11.2009

Корупційний зашморг Україна розв'язує
чи затягує ще дужче?

Колегія Рахункової палати розглянула Звіт про результати аналізу відповідності діючого нормативно-правового врегулювання питання боротьби з корупцією в Україні вимогам висновків GRECO.

Результати аналізу показали, що корупційний спрут уразив фактично всі сфери суспільства, але найнебезпечнішим є те, що корупція перетворилася на функціонально важливий спосіб існування можновладців. Причина непереможності корупції - вкрай недосконала, недопрацьована, практично відсутня нормативно-правова база, яка не відповідає загальноприйнятим стандартам міжнародно-правових актів у цій сфері. В державі визначилась неефективність будь-яких політичних ініціатив GRECO. Затверджені Урядом заходи боротьби з корупцією є профанацією, оскільки не містять конкретних механізмів їх реалізації. Зовнішній прояв цього - "хронічне невиконання" основних раніше прийнятих нормативно-правових актів з питань боротьби з корупцією, а також рекомендацій міжнародних експертів у цій сфері - GRECO.

Навіть новостворена антикорупційна інституція - Урядовий уповноважений з питань антикорупційної політики не відповідає вимогам міжнародних правових актів: процедура призначення керівника не прописана чітко, не визначені критерії забезпечення професійними кадровими ресурсами та належним фінансуванням.

Протягом 2008-2009 років в Україні реалізуються міжнародні проекти з протидії корупційним явищам на загальну суму майже 32 млн. доларів, але інформація про рух цих коштів в Україні відсутня, ні Мінфін, ні Держказначейство використання їх взагалі не контролюють.

У порушення бюджетного законодавства України ті структури, які за кошти міжнародних організацій мають привести українську антикорупційну нормативну базу у відповідність з європейськими вимогами, не мають правових підстав отримувати інформацію про фінанси від своїх же донорів. Фактично має місце черговий правовий казус: міжнародну допомогу отримують і нею розпоряджаються одні державні структури, а працюють і розробляють законодавство абсолютно інші. Витративши 32 млн. дол. де-юре, систему антикорупційного законодавства на сьогодні в Україні не створено.

За висновками GRECO в Україні лише Рахункова палата визнана гідною для наслідування іншими державними органами. Однак, всупереч рекомендаціям GRECO та міжнародним стандартам законодавчого унормування питання боротьби з корупцією, Уряд не включив до проекту Плану заходів щодо реалізації Концепції подолання корупції в України "На шляху до доброчесності" підготовку законопроекту про внесення змін до статті 98 Конституції України в частині надання Рахунковій палаті повноважень з контролю місцевих бюджетів. Таким чином, Уряд свідомо йде на невиконання рекомендацій GRECO, застосовуючи замість незалежного зовнішнього контролю Рахункової палати "ручний" підвідомчий йому контроль Головного контрольно-ревізійного управління України.

Півкроки та півзаходи до реального подолання корупції. Чимало законодавчих документів передбачають боротьбу лише з наслідками тінізації економіки та корупції, а не з причинами цих явищ. У більшості випадків українське законодавство створює благодатне підгрунтя для здійснення корупційних дій як у стосунках влади, так і бізнесу. В першу чергу це стосується законодавства у сфері державних закупівель.

За 1,5 року Рахункова палата надіслала до Генпрокуратури більше 30 рішень за підсумками контрольно-аналітичних заходів з очевидними корупційними ознаками. Реакція відсутня.

Про цей сайт | Адміністратор | Лист до редакції
Розробник ЗАТ "Софтлайн", Україна© Рахункова палата України