Розглянуто Колегією Рахункової
палати
19.01.2010
Чорнобиль живий - потенційна
загроза залишається...
Майже чверть століття Україна з
допомогою світових фінансових
донорів долає наслідки жахливої
техногенної катастрофи, що сталася
на Чорнобильській АЕС.
Згідно з результатами проведеного
Рахунковою палатою аудиту
ефективності використання коштів
державного бюджету, виділених на
зняття з експлуатації
Чорнобильської АЕС, перетворення
об'єкта "Укриття" на екологічно
безпечну систему, та реалізації
міжнародних проектів на майданчику
Чорнобильської АЕС, встановлено, що
в Україні створено систему
організаційного забезпечення зняття
з експлуатації Чорнобильської АЕС,
перетворення об'єкта "Укриття" на
екологічно безпечну систему та
здійснюється реалізація міжнародних
проектів на майданчику
Чорнобильської АЕС.
Заходи, спрямовані у 2007-2009
роках на ці цілі, забезпечили
збереження загальної тенденції зі
стабілізації показників радіаційної
обстановки на Чорнобильській АЕС.
Проте відсутність належної
організації взаємодії та
координації діяльності центральних
органів виконавчої влади у
виконанні ними завдань, пов'язаних
із вирішенням проблем
Чорнобильської АЕС з боку
Міжвідомчої комісії з комплексного
вирішення проблем Чорнобильської
АЕС, не сприяла ефективному
використанню коштів як міжнародної
технічної допомоги, так і
державного бюджету, спрямованих у
цей період на виконання заходів
Комплексної програми.
Щорічні програми робіт на
майданчику Чорнобильської АЕС мали
формальний характер і не
відображали заявленої в бюджетних
запитах потреби, затверджувалися і
корегувалися фактично після
закінчення фінансового року під уже
виділені обсяги фінансування та
виконані роботи. Як наслідок,
планування робіт здійснювалося
безсистемно, а управління коштами
державного бюджету, спрямованими на
дані цілі, з боку Кабінету
Міністрів України та Міністерства
фінансів - неефективно.
Аудиторами Рахункової палати
встановлено, що фінансування
видатків бюджетних програм на ці
цілі здійснювалось за залишковим
принципом.
Свідченням цього є той факт, що
видатки у 2007-2009 роках на
підтримку у безпечному стані
енергоблоків та об'єкта "Укриття"
Чорнобильської АЕС становили 56,2
відс., а на заходи з підготовки до
зняття з експлуатації атомних
блоків і поводження з
відпрацьованим ядерним паливом та
радіоактивними відходами на
Чорнобильській АЕС - 14,5 відс. від
загальної потреби, зазначеної у
бюджетних запитах МНС, та 97,7
відс. і 68,4 відс. від обсягу
коштів, передбачених законами про
державний бюджет на відповідні
роки. При цьому у цей період у
порушення п. 1 ст. 24 Бюджетного
кодексу України та пунктів 2, 6 і 7
Порядку використання коштів
резервного фонду бюджету Кабміном
виділено МНС з резервного фонду 89
млн. 169 тис. грн., що унеможливлює
системне планування фінансування та
виконання заходів на майданчику
Чорнобильської АЕС.
Як наслідок, програми припинення
експлуатації енергоблоків №№ 1, 2,
3 в повних обсягах не виконані.
Блоки ЧАЕС від ядерного палива
повністю не звільнені.
Відпрацьоване ядерне паливо
зберігається в їх приреакторних
басейнах витримки.
План здійснення заходів на об'єкті
"Укриття" не виконується. У
результаті розрахункова вартість
робіт з його виконання за цей час
зросла із 758 млн. євро до 1 600,0
млн. євро та, мабуть, зростатиме і
надалі.
Перетворення об'єкта "Укриття" на
екологічно безпечну систему, а саме
введення в експлуатацію Нового
безпечного конфайнменту, повинно
завершитися в 2012 році, проте
затримується майже на рік лише на
стадії проектування, що свідчить
про незадовільну організацію та
управління коштами, спрямованими з
усіх наявних джерел фінансування на
його виконання (як з боку Уряду
України, так і з боку ЄБРР), не
виключає подальше зростання
вартості будівництва НБК.
Введення в експлуатацію Сховища
відпрацьованого ядерного палива - 2
та заводу з переробки рідких
радіоактивних відходів затримується
більш ніж на 10 років.
Таким чином, подолання наслідків
катастрофи здійснюватиметься із
затримкою, а Чорнобильська АЕС несе
потенційну загрозу і через 24 роки
після катастрофи.
|