Як наш незалежний орган фінансового
контролю
протидіє корупції
Корупція - це явище, яке зазвичай
означає використання посадовою
особою наданих їй владних
повноважень і прав у приватних,
корисливих цілях, що суперечить
чинному законодавству та моральним
засадам. Найчастіше зазначене
поняття вживається стосовно до
державного бюрократичного апарату і
політичної еліти. Чинне
законодавство, а саме Закон
України "Про боротьбу з
корупцією", розглядає корупцію як
діяльність осіб, уповноважених на
виконання функцій держави,
спрямовану на протиправне
використання наданих їм
повноважень для одержання
матеріальних благ, послуг, пільг
або інших переваг.
Головним об'єктом пристрасті для
корупціонерів є державний бюджет,
державні ресурси та матеріальні
цінності. Державний та місцеві
бюджети, а також відносини, що
мають місце при надходженні,
розподілі, перерозподілі та
витрачанні бюджетних коштів, є
одночасно спокусою для чиновників
усіх рівнів та живильним
середовищем для поширення корупції.
Тому лише постійний, незалежний і
об'єктивний фінансовий та
адміністративний контроль упродовж
всього бюджетного процесу здатний
стримати розвиток корупції та
забезпечити прозорість такого роду
відносин.
Головною групою ризику, схильною до
корупції, є ті особи, що володіють
дискреційними повноваженнями, або,
іншими словами, владою над
розподілом якихось ресурсів, які не
належать їм, але вони прагнуть на
власний розсуд розпорядитися ними.
Йдеться про чиновників, депутатів,
суддів, співробітників
правоохоронних органів тощо. Серед
головних стримуючих корупцію
чинників можна виділити два: ризик
викриття і невідворотність
покарання, - а головними
стимулюючими чинниками до корупції
є можливість отримання надзвичайних
економічних прибутків з допомогою
використання владних повноважень.
Якщо звернутися до стримуючого
принципу невідворотності
покарання, то можна згадати
випадок, який нещодавно стався в
Сполучених Штатах та був названий
світовими ЗМІ як "корупційний
скандал сторіччя". Нагадаю:
німецький автомобільний концерн
"Daimler AG" було звинувачено у
підкупі чиновників майже з двох
десятків країн світу з метою
"стимулювання" придбання
автомобілів марки "Mercedes" для
державних автопарків. За
попередніми оцінками слідчих,
залучених до розслідування цієї
справи, шляхом підкупу державних
діячів концерн "Daimler AG"
додатково заробив 50 млн. доларів
США. Коли скандал набув розголосу,
між урядом США та концерном
"Daimler AG" було укладено мирову
угоду, відповідно до якої держава
відмовилася від подальшого
розслідування справи, а концерн
"Daimler AG", у свою чергу, визнав
свою провину й звільнив 45 своїх
співробітників, причетних до
вчинення незаконних дій, а також
сплатив до федерального бюджету США
штраф у сумі 185 млн. доларів, що
майже в чотири рази перевищує суму
завданих незаконними діями
збитків. Просто і зрозуміло:
незаконно заробив - поверни у
кілька разів більше, і наступного
разу мусиш добре подумати перед
тим, як переступити закон.
Невідворотність покарання має бути
зумовлена тим, що протиправні факти
завжди будуть викриватися, і в
цьому контексті найдієвішим
органом, що виконує контрольні
функції, має бути орган
зовнішнього контролю, тобто такий,
що не залежить від будь-якої влади,
в тому числі й від виконавчої.
Незалежний орган фінансового
контролю спеціальної
конституційної компетенції, яким є
Рахункова палата України, в ході
своєї діяльності здатний надавати і
надає об'єктивну та ефективну
оцінку діям державних посадових
осіб, які порушили закон, а також
передає матеріали про такі факти
уповноваженим правоохоронним
органам для вжиття відповідних
заходів. Це різко
знижує потенційну привабливість
корупції і таким чином
безпосередньо впливає на причини
її виникнення.
Беручи участь у протидії корупції в
межах своїх повноважень, Рахункова
палата України ефективно співпрацює
з органами державної влади,
зосереджуючи свою увагу передусім
на формуванні державної політики
щодо протидії корупції. Особливо
актуальним таке співробітництво
стало на тлі фінансово-економічної
кризи, яка через відсутність
адекватного реагування згодом може
перейти й у соціальну. Без ужиття
відповідних заходів соціальні
катаклізми неминуче призведуть до
дестабілізації державної політики
та влади. Таким чином, здійснення
фінансового та адміністративного
аудиту щодо державних фінансів
спрямовано в першу чергу на
викорінення причин та умов, які
сприяють виникненню корупції,
шляхом забезпечення прозорості та
чистоти роботи державного
механізму.
Аналіз діяльності Рахункової
палати, її функцій та завдань, які
визначені Законом України "Про
Рахункову палату", показує, що
питання протидії корупції не є
прямо визначені для неї, але
робота, яка проводиться Рахунковою
палатою, суттєво впливає на
зміцнення фінансової дисципліни в
Україні та дає змогу розробляти
рекомендації щодо вдосконалення
системи заходів протидії корупції,
пов'язаних як з дохідною, так і з
видатковою частиною Державного
бюджету України. З цією метою у
2009 році Рахунковою палатою
проведено близько 1200 перевірок,
під час яких здійснено фінансовий
аудит понад 900 об'єктів усіх
рівнів. Під час проведених
Рахунковою палатою
контрольно-аналітичних та
експертних заходів у 2009 році
виявлено незаконне, в тому числі
нецільове використання коштів
Державного бюджету України та
державних позабюджетних фондів на
загальну суму майже 10,1 млрд.
гривень, що вдвічі більше, ніж у
попередньому році. Найбільш
ураженими сферами державних
фінансів в Україні залишаються:
- закупівля товарів, робіт і
послуг за державні кошти;
- використання субвенції з
державного бюджету;
- підтримка агропромислового
комплексу;
- фінансування будівництва;
- проведення державних наукових
досліджень та розробок.
Так, порушення Закону України "Про
закупівлю товарів, робіт і послуг
за державні кошти" та, в останній
час, Тимчасового положення про
закупівлю товарів, робіт і послуг
за державні кошти, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів
України, Рахункова палата виявила в
ході проведення практично кожного
четвертого контрольного заходу.
Порівняно з 2008 роком їх
загальний обсяг збільшився майже у
2,5 рази і склав 1 млрд. 268,5
млн. гривень. Взагалі,
говорячи про стан державних
закупівель, слід констатувати, що в
Україні було відсутнє законодавчо
встановлене правове поле у сфері
державних закупівель, оскільки з 2
квітня 2008 року правове
врегулювання у сфері державних
закупівель усупереч статті 92
Конституції України здійснювалося
не на підставі закону, а
відповідно до рішень Кабінету
Міністрів України. Така ситуація
не тільки не забезпечувала
прозорості в системі
держзакупівель, а, навпаки,
створювала умови для зловживання
монопольним становищем окремих
комерційних структур на ринках
державних закупівель, неправомірно
обмежуючи тим самим конкуренцію у
цій сфері. Саме такі висновки
зроблено Колегією Рахункової
палати за результатами аналізу
стану державних закупівель у 2008
році та І півріччі 2009 року.
Принцип створення конкурентного
середовища у сфері державних
закупівель та досягнення
оптимального і раціонального
використання державних коштів не
поширювався майже на половину
фінансових ресурсів, задіяних у
сфері закупівель, що свідчить про
низький рівень конкуренції в
Україні.
Одним з найхарактерніших видів
виявлених порушень, які свідчать
про наявність корупції в
державному апараті, є прийняття
незаконних управлінських рішень.
Було виявлено нечисленні, але дуже
значні за обсягами факти такого
бюджетного правопорушення. Подібні
рішення приймалися як на вищому
рівні центральної виконавчої
влади, так і на рівні керівництва у
головних розпорядників бюджетних
коштів та об'єктів перевірок.
Порівняно з 2008 роком сума
виявлених втрат зросла в 4,6 рази і
склала 1 млрд. 704,3
млн. грн. (16,9 відсотків
загальної суми незаконного
використання бюджетних коштів).
Найсуттєвіші втрати Державного
бюджету України були виявлені в
ході аудиту використання бюджетних
коштів та забезпечення повноти
надходжень до Державного бюджету
України коштів від видобутку,
транспортування та реалізації
природного газу НАК "Нафтогаз
України". Було встановлено, що
неефективне управління
підприємствами, які перебувають у
корпоративному управлінні НАК
"Нафтогаз України" (зокрема ВАТ
"Укрнафта"), призвело до того, що
11,2 млрд. куб. метрів газу
власного видобутку реалізовано не
на потреби населення, як це вимагає
постанова Кабінету Міністрів
України від 27.12.2001 № 1729 "Про
забезпечення споживачів природним
газом", а на власний розсуд. Як
наслідок, у 2006 році, при
спроможності компанії забезпечити
потребу населення у повному обсязі
за рахунок газу власного видобутку,
довелося для забезпечення цих
потреб залучити дорожчий
імпортований газ в обсязі майже
4,8 млрд. куб. метрів. У зв'язку з
потребою компенсації різниці цін за
обсяг реалізованого імпортованого
природного газу додаткові витрати
державного бюджету склали
1
млрд. 680,3 млн. грн., що є
прямими збитками держави.
Результати аудиту використання
субвенції з державного бюджету
місцевим бюджетам на компенсацію за
пільговий проїзд та надання пільг з
послуг зв'язку окремим категоріям
громадян показали, що всупереч
вимогам статті 67 Господарського
кодексу України, частини 2 статті 6
Закону України "Про транспорт",
статті 8 Закону України "Про
залізничний транспорт", статті 4
Закону України "Про міський
електричний транспорт" використання
коштів субвенції у 2007- 2009 роки
здійснювалося більшістю
розпорядників коштів у регіонах без
укладання відповідних договорів з
підприємствами і організаціями, що
надають послуги пільговим
категоріям громадян. В результаті
послуги надавалися без встановлення
правовідносин, визначення порядку
розрахунків обсягу їх надання та
відповідальності сторін за
невиконання зобов'язань. Загалом
обсяги таких порушень склали 161,6
млн. гривень.
Слід також відзначити, що поза
сферою дії незалежного контролю в
державі перебувають місцеві
фінанси. Повноваження Рахункової
палати України, визначені статтею
98 Конституції України,
передбачають контроль за
надходженням та використанням
коштів державного бюджету. Таким
чином, кошти місцевих бюджетів
залишаються за межами компетенції
Рахункової палати, що групою
держав проти корупції GRECO
відзначено в оціночному звіті. При
опрацюванні проекту "Плану заходів
щодо реалізації Концепції
подолання корупції в Україні "На
шляху до доброчесності" та
державної антикорупційної політики
на період до 2011 року урядовій
робочій групі надавалися пропозиції
Рахункової палати про підготовку
законопроекту щодо внесення змін до
ст. 98 Конституції України в
частині надання Рахунковій палаті
повноважень контролю бюджетів
органів місцевого самоврядування.
Натомість у затвердженому урядом
Плані заходів цей важливий захід,
який був спрямований на виконання
рекомендацій GRECO, відсутній.
Більше того, в останньому звіті про
виконання рекомендацій GRECO,
затвердженому в м. Страсбурзі 15
травня 2009 року та опублікованому
на сайті цієї організації,
міститься інформація, що, беручи до
уваги складну процедуру прийняття
змін до Конституції, уряд України
вдався до ряду інших дій, таких, як
різні законодавчі ініціативи щодо
зміцнення бюджетної дисципліни, а
саме зміцнення повноважень
контрольно-ревізійної служби,
включаючи право контролювати
фінансову дисципліну місцевих
органів влади. Зазначена інформація
суперечить не тільки позиції
Рахункової палати та положенням
відповідної рекомендації, яка була
висловлена GRECO, а й принципам
незалежності та об'єктивності при
здійсненні контрольних заходів та
висвітленні відповідних
результатів у ЗМІ, оскільки
контрольно-ревізійна служба входить
до складу виконавчої гілки влади та
є внутрішнім контролером у державі.
Узагальнюючи вищевикладене,
хотілося б відзначити, що
Рахункова палата сприяє захисту
економіки України від зловживань та
інших правопорушень у сфері
використання бюджетних коштів. У
рамках своїх повноважень Рахункова
палата взаємодіє з правоохоронними
органами в частині розробки
комплексу заходів для створення
правових основ у боротьбі з
корупцією.
Аналіз причин вчинення корупційних
дій показав, що головна з них
криється у недосконалості
бюджетного законодавства: численні
юридичні колізії та прогалини в
ньому створюють передумови для
корупції.
Матеріали перевірок розглядаються
Колегією Рахункової палати із
заслуховуванням керівників
відповідних органів. За рішенням
Колегії Рахункової палати на
підставі результатів проведених
Рахунковою палатою аудитів у 2009
році направлено до Генеральної
прокуратури України 15 справ для
прокурорського реагування, за
частиною їх порушено кримінальні
справи, передано матеріали до суду
та внесено відповідні прокурорські
приписи органам державної влади.
Крім цього, на запити ГПУ, СБУ, МВС
Рахунковою палатою додатково
направлено близько 20 матеріалів
перевірок.
З метою підвищення ефективності
боротьби зі злочинами, пов'язаними
з порушеннями фінансової
дисципліни і бюджетного
законодавства, та забезпечення
оперативного реагування
правоохоронних органів Рахунковою
палатою вдосконалено механізм
подачі матеріалів про результати
проведених аудитів, коли вони
подаються не тільки Президентові,
Верховній Раді та
Прем'єр-міністрові України, а й
безпосередньо
віце-прем'єр-міністрам,
відповідальним за напрями та
галузі. Рішення про зміну механізму
подачі матеріалів було прийнято на
підставі проведеного аналізу
врахування пропозицій Рахункової
палати, наданих попередньому
урядові. Стан реалізації пропозицій
у 2009
році залишався незадовільним
через низький рівень
адміністративної дисципліни в
уряді, відсутність чіткого
розмежування відповідальності за
прийняті рішення цілої армії
чиновницького апарату міністерств і
відомств.
Рішення про відстрочення введення в
дію антикорупційного пакету з 1
квітня 2010 року до 1 січня 2011
року є певною мірою сигналом про
те, що антикорупційний пакет
справді містить ряд положень, які
не узгоджуються з іншими законами
України. Передусім це суперечності,
які стосуються переліку суб'єктів
відповідальності за корупційні
правопорушення. Окремі протиріччя
стосуються обмежень, спрямованих на
запобігання та протидію корупції.
Поряд з цим не можна не відзначити
ініціативу Президента України щодо
створення Національного
антикорупційного комітету, до
складу якого ввійшли провідні
державні фахівці, що непрямо або
безпосередньо опікуються питаннями
боротьби з корупцією. Так, Указом
Президента України № 454/2010 від
26.03.2010 року міністру юстиції
України, як виконавчому
секретареві Національного
антикорупційного комітету, було
доручено невідкладно забезпечити
підготовку та внести на розгляд
уже 22 квітня 2010 року пропозиції
щодо:
- комплексних системних змін до
Законів України "Про засади
запобігання та протидії корупції",
"Про відповідальність юридичних
осіб за вчинення корупційних
правопорушень", інших законодавчих
актів України, які визначають
відповідальність за корупційні
правопорушення з метою усунення
суттєвих недоліків, що можуть
призвести до порушень
конституційних прав і свобод
громадян, а також з метою
приведення цих актів у
відповідність із конституційним
принципом верховенства права,
міжнародними стандартами у сфері
протидії корупції, забезпечення
інтересів національної безпеки та
дотримання інтересів громадянського
суспільства;
- узгодження положень інших
законодавчих актів у сфері протидії
корупції та боротьби з нею у
зв'язку з уведенням у дію названих
Законів України з 1 січня 2011
року;
- розроблення дієвого та
ефективного механізму реалізації
Законів України "Про засади
запобігання та протидії корупції",
"Про відповідальність юридичних
осіб за вчинення корупційних
правопорушень", "Про внесення змін
до деяких законодавчих актів
України щодо відповідальності за
корупційні правопорушення".
З огляду на те, що до складу
Національного антикорупційного
комітету було включено Голову
Рахункової палати В.К. Симоненка,
матеріали про зловживання,
виявлені Рахунковою палатою, будуть
безпосередньо надані першим особам
держави, отже, можна сподіватися на
стримування поширення корупції в
бюджетній сфері.
На міжнародному рівні, як член
Міжнародної організації вищих
органів контролю державних фінансів
(INTOSAI) та Європейської
організації вищих органів контролю
державних фінансів (EUROSAI),
Рахункова палата також здійснює
активну діяльність з питань
протидії корупції. Так, у 2009 році
Рахункова палата України, на
запрошення Аудиторського суду
Австрії, взяла участь у роботі
симпозіуму ООН на тему "INTOSAI-
активний учасник міжнародної
антикорупційної мережі". Делегація
Рахункової палати України
представила національний досвід
практичного застосування
міжнародних рекомендацій у сфері
боротьби з корупцією. На
симпозіумі здійснювалась робота
щодо пошуку оптимальних шляхів
взаємодії між вищими органами
фінансового контролю та
правоохоронними органами,
підвищення прозорості
бюджетно-фінансової системи,
забезпечення її гласності. За
результатами проведення зазначеного
симпозіуму були вироблені та
затверджені предметні та конкретні
рекомендації, що запропоновані до
виконання всім вищим органам
фінансового контролю, членам
організації INTOSAI, а це близько
200 держав.
Визнанням та високою оцінкою
професіоналізму, непохитної
чесності, компетенції та
аудиторського авторитету Рахункової
палати Україні стало її обрання
Зовнішнім аудитором ОБСЄ на один
рік з можливістю продовження
повноважень ще на два роки. Для
Рахункової палати та для України в
цілому це безпрецедентна подія.
Вперше на цю високу й відповідальну
посаду був обраний незалежний
конституційний орган фінансового
контролю, який представляє державу
колишнього пострадянського
простору.
Рахунковою палатою впродовж 2009
року вже проведено аудит
консолідованої річної, а також
аудити польових місій:
Координатора проектів ОБСЄ в
Україні, Координатора проектів ОБСЄ
в Республіці Узбекистан і місії
ОБСЄ в Республіці Сербія. Рішенням
Постійної Ради ОБСЄ повноваження
Рахункової палати як зовнішнього
аудитора цієї організації
продовжено на 2010-2011 роки.
Досвід Рахункової палати України
свідчить про те, що корупцію
подолати можна лише за умови
ефективної співпраці органів
незалежного контролю з органами
всіх гілок законодавчої та
виконавчої влади, прозорістю та
відкритістю процесів формування та
використання державного і місцевих
бюджетів, активізації
громадськості на боротьбу з цим
ганебним явищем, котре загрожує
всьому суспільству.
|