16 травня 2022    
Пошук
Головна » Архів » Виступи » 2004 рік
24.12.2004

Співдоповідь Голови Комітету з питань бюджету Порошенка П.О.
на засіданні парламенту з питання розгляду у другому читанні
проекту Закону про Державний бюджет України на 2005 рік

23.12.2004

Витяг із стенограми засідання
від 23 грудня 2004 року,
розміщеної на Web-сайті
Верховної Ради України

Дякую, шановний Володимир Михайлович.

Шановні колеги! Я думаю, що мій виступ не буде потребувати 20-ти хвилин. Цей проект бюджету складався без участі бюджетного комітету, цей проект бюджету є продовженням тих традицій, які були закладені під час формування бюджету 2004 року, коли парламент був, фактично, усунений від розробки та провадження проектів законів про Державний бюджет.

Той факт, що ми сам закон вперше в другому читанні розглядаємо 23 грудня і яскравим підтвердженням того, що якісним цей проект бюджету бути не може. Я думаю, що зараз ми пожинаємо плоди створення так званої більшості, коли на засіданнях в уряді депутати обговорювали, окремі депутати обговорювали змістовну частину бюджету, розбирали на власні округи капвкладення, робили внески по певних головних розпорядниках і на такому "междусобойчике" намагалися приймати бюджет.

Бюджет надійшло до парламенту 14 грудня. І, звичайно, що за три дні опрацювання в Бюджетному комітеті ми вдосконалити цей бюджет не могли. Єдиний напрямок, над яким працював Бюджетний комітет, було скорочення дефіциту бюджету, для того щоб зняти ризики невиконання бюджету у 2005 році і не допустити підвищення або появи заборгованості по заробітних платах і пенсіях. Саме цим і тільки цим пояснюється розгляд сьогоднішнього, саме сьогодні законопроекту по бюджету, і для того щоб не дати можливості створити загрозу невиплати пенсій і підвищених мінімальних заробітних плат, починаючи з першого січня 2005 року.

Я хотів би нагадати, що вже п'ятого січня Пенсійний фонд має почати виплату пенсій пенсіонерам за січень. Щомісячно більше одного мільярда гривень потребує перерахування дотації по факту компенсації дефіциту Пенсійного фонду з боку Державного бюджету. Якщо Закон про Державний бюджет, поганий закон, до якого більшість фракцій не має жодного відношення, не буде прийнятий, починаючи з п'ятого січня 11 мільйонів пенсіонерів залишаться без виплаченої пенсії. Якщо сьогодні не буде прийнятий поганий Закон про бюджет, я ще раз наголошую, до якого не має відношення ні фракція, яку я представляю, і з яким більшість народних депутатів, зі змістовною частиною не погоджуються, фактично в державних фінансів немає можливості виконати положення Закону України про мінімальну заробітну плату, про виплату з першого січня підвищеної мінімальної заробітної плати в розмірі 262 гривні.

Я хотів би, щоб ми надзвичайно відповідально ставилися до появи подібних загроз. Я  наголошую, що Конституція України чітко передбачає, що будь-які видатки державні мають здійснюватися виключно на підставі Закону України "Про Державний бюджет" і не може регулюватися будь-якими іншими законами. Законодавець передбачив, у випадку неприйняття  Закону про Державний бюджет, статтю 46 Бюджетного кодексу, де видатки регулюються в рамках одної дванадцятої попереднього бюджетного року. Це означає, що ми... фактично не мають права місцеві бюджети затверджувати свої бюджети, фактично ми маємо фінансувати в найкращому випадку мінімальну заробітну плату в розмірі 237 гривень. І саме ця відповідальність перед 11 мільйонами пенсіонерів, перед мільйонами працюючих в економіці об'єднала  членів бюджетного комітету в рішенні і в пропозиції винести проект бюджету на розгляд Верховної Ради і рекомендувати народним депутатам прийняти Державний бюджет.

Якщо ви подивитесь Прикінцеві положення запропонованого вам документу ви побачите, що Верховна Рада пропонує доручити розробити і в  термін до 15 лютого прийняти зміни до  цього документу, це ще одне підтвердження негативної оцінки, яку бюджетний комітет дає змістовній частині поданого законопроекту і в цих змінах передбачити підвищення рівня  соціального захисту, тому що цей бюджет, незважаючи на шалені перекоси в бік Пенсійного  фонду і мінімальної заробітної плати по факту не є соціальним, і ми на цьому також наголошуємо, що гарантовано цей бюджет не є бюджетом розвитку, цей бюджет є дійсно небезпечним, тому що надходження від приватизації, на яких я хотів би зупинитися окремо, тому що бюджетний комітет знайшов можливість,  уважно попрацювавши, скоротити надходження від приватизації з 7 мільярдів, які були запропоновані урядом, до суми ( я це кажу для стенограми) менше 5 мільярдів,  4 мільярди 900 мільйонів.

У ваших документах, шановні друзі, стоїть цифра 5,2, але помилково частина видатків не була перенесена з загального фонду у спеціальний, тому реальний дефіцит бюджету, точніше реальні надходження від приватизації, які заплановані, і я просив би Миколу Яновича підтвердити це, складають 4, 9 мільярда гривень.

Що це означає. Що у нас потрібно буде менше продати прибуткових підприємств загальнодержавної власності для того, щоб їх просто проїсти. Тому що  концептуальна ідея приватизації полягає у тому, щоби створювалися потужні інфраструктурні проекти. І я думаю, що новий уряд, і я сподіваюся, новий президент  якісно реалізують  запропоновані позиції.

Таким чином  бюджетний комітет не може звітувати про те,  що він схвалює цей бюджет. Але бюджетний комітет може підтвердити, що ми більше, як на 3 мільярди знизили дефіцит Державного бюджету, знявши  неефективні видатки, и на це погодився уряд.

Ми  певним чином доопрацювали, в тому числі із Комітетом з питань фінансів і банківської діяльності, певні податкові норми  і очевидні недолугі з цих податкових норм були зняті. Я наголошую на тому, що при  прийнятті бюджету ми  вирішуємо  проблеми скороченого дефіциту, ми вирішуємо проблеми завтрашнього дня  у випадну результативного голосування і підпису проекту закону. Місцеві бюджети  отримають можливість  прийняття своїх бюджетів, ми вирішуємо проблеми обкладання  депозитів у комерційних банках, про що мене зараз підходили, питали, навіть у випадку, якщо Президент не підпише проголосований вчора законопроект Турчинова. Ми вирішуємо проблему 14 видів  соціальних виплат і це є єдиною аргументацією з якою Комітет звертається до Вас  з проханням голосувати за цей Закон. Разом з тим, останнім часом з'явилося багато критичних зауважень до цього проекту в тому числі з боку наших колег. Абсолютну більшість цих зауважень, і щодо стурбованості по рівню дефіциту, і щодо стурбованості щодо врегулювання певних фіскальних і  податкових положень, і щодо стурбованості щодо зниження рівня соціального захисту, ми повністю поділяємо. І я ще раз хотів би наголосити, що ми збираємося 15 лютого всі ці питання  гарантовано врегулювати. Шановні колеги, бюджетний  Комітет, фактично завершив свою роботу вчора, в ніч з позавчора на вчора, але вчора погоджувальна рада прийняла рішення  про те, щоб доручити Уряду і  керівництву Бюджетного комітету врахувати побажання Фракцій і винести узгоджений законопроект,  де за ініціативою Уряду буде внесені певні відповідні зміни. На жаль, не всі зміни встигли включити в таблицю, що вам роздали, зокрема, в статті 83, пункт 44-ий - була пропозиція вилучити, оскільки, дійсно, прийняття цього пункту створює загрозу для функціонування єдиного  енергоринку. 300 мільйонів по держпідтримки технічному переозброєнню, по  домовленості з Урядом, з виконуючим обов'язки Прем'єр-міністра і віце-прем'єром паливно-енергетичного комплексу були переведені з загального фонду спеціально. Технічно випала з апеляційних судів на будівництво, добудову апеляційного суду міста Києва 14 мільйонів, які враховані, в ресурсі. Випав заведений... Норми про... Були поміняні місцями по кодам апеляційний суд міста Києва і підтримка апеляційних судів (код 0501030 і 051810) відповідні суми, на які я наголосив.

У статті 63-1 було звернення народних депутатів від міста Києва, Київського міського голови для того, щоб вилучити пооб'єктний перелік, який має добудовуватися за рахунок коштів субвенцій на виконання функцій столиці містом Києвом, і, враховуючи те, що міський голова підтвердив (я це для стенограми кажу), що обидва об'єкти будуть добудовані, ми дійсно пішли назустріч, і, можливо, не варто вказувати конкретні адреси в законопроекті, і пішли назустріч для того, щоб вилучити ці об'єкти.

Стаття дев’ята абзац другий - транзит. Те, на що відповідав Микола Янович. Ми можемо вийти на компромісні пропозиції, коли звільнення від оподаткування податком на додану вартість буде відбуватися по переліку, який буде затверджуватися Кабміном. Для високовартісних конкурентноздатних товарів, можливо, дійсно і цю пільгу треба було б вилучити для того, щоб забезпечити відповідні соціальні виплати. Ми вважаємо, що це можна погодити.

Стаття 85-2. Стосовно права Кабінету Міністрів встановлювати мито. Миколо Яновичу, вчора була дуже жорстка дискусія на Погоджувальній раді. Нас звинуватили у тому, що ми порушуємо Конституцію. І комітет учора. Не комітет, вибачаюся. Ми на зустрічі з представниками уряду вимушені були реалізувати вимогу Погоджувальної ради і вилучили право уряду підвищувати державне мито. Я просив би і знову кажу це для стенограми, щоб ми вилучили цю норму - статтю 85, вилучили з Державного бюджету, стаття 9-2.

Стаття 54. Шановні колеги, це я хотів наголосити для представників аграрної фракції. Рядок 372-й і 373-й. 373 рядок - там, де формувався порядок сплати внесків до Пенсійного фонду підприємствами, які працюють на фіксованому сільськогосподарському податку, у зв'язку з прийняттям закон вчорашнього ми тоді можемо технічно доопрацювати. Якщо закон буде підписаний, то цю норму треба буде вилучати з бюджету. Якщо закон не буде підписаний, то тоді вже ми визначалися. Таким чином, ми просимо дозволу при доопрацюванні проекту Закону врахувати цю позицію.

На сторінці 132-й технічно: ми у комітеті приймали рішення про переведення фінансування п'яти мільйонів на фінансову підтримку газети "Президентський вісник", яка не має ніякого відношення до держави, щоб ми видатки п'ять мільйонів перевели на реконструкцію Маріїнського палацу, який знаходиться в аварійному стані, і ці п'ять мільйонів ми викинули.

Володимире Михайловичу, я би хотів, може, надати більше часу для запитання, тому що, можливо, я щось випустив, щоб мали можливість уточнити в процесі обговорення і діалогу.

Про цей сайт | Адміністратор | Лист до редакції
Розробник ЗАТ "Софтлайн", Україна© Рахункова палата України