01 липня 2022    
Пошук
Головна » Архів » Офіційні повідомлення » 1999 рік
28.09.1999  |  Прес-служба Рахункової палати

У Рахунковій палаті України

28.09.1999

Національний банк України у відомчих інтересах сповна скористався відсутністю певних законодавчих актів і можливостями свого особливого становища.

Підставою для такого узагальнення є результати перевірки кошторису витрат Національного банку України за 1998 рік, обговорені на засіданні колегії Рахункової палати.

Встановлено, що затвердивши майже через 2 місяці після прийняття Закону "Про Державний бюджет України на 1998 рік" кошторис доходів і видатків, правління Національного банку фактично не врахувало вимог Указу Президента України від 21.01.98 р. № 41 "Про запровадження режиму жорсткого обмеження бюджетних видатків та інших державних витрат, заходи щодо забезпечення надходження доходів до бюджету і запобігання фінансовій кризі". Турбуючись про власні потреби, Нацбанк передбачив на 93 млн. грн. (на 11 відс.) більші планові видатки порівняно з фактичними видатками 1997 року. Фактичні видатки за 1998 рік склали 1,1 млрд.грн. і перевищили минулорічні на 268,4 млн. грн., або на 32 відсотки. Порівняно з 1997 роком чисельність центрального апарату Національного банку збільшилася на 372 особи, а витрати на його утримання зросли на 38 відсотків.

У 1998 році Національний банк продовжував широкомасштабні будівельні та ремонтні роботи, в тому числі на об'єктах адміністративного та соціального призначення, придбання легкових автомобілів, користування великою кількістю мобільних телефонів тощо. При наявності 40 легкових автомобілів для обслуговування центрального апарату було закуплено ще 8 автомобілів "Вольво" вартістю 309 тис. доларів США.

Національний банк без погодження з Верховною Радою продовжував за рахунок доходів здійснювати благочинну і спонсорську діяльність, в тому числі шляхом безкоштовної передачі правоохоронним органам, громадським та релігійним організаціям, учбовим закладам автомобілів, меблів, комп'ютерів. Всього на благочинну і спонсорську діяльність витрачено 1,6 млн. гривень.

Порушивши чинне законодавство, правління Національного банку вирішило за рахунок коштів від перевищення доходів над видатками, які є доходами Державного бюджету, заплатити 11,8 млн. гривень за 20 комфортабельних автобусів. Замість того, щоб реалізувати ці автобуси, Нацбанк передав більшість з них окремим бюджетним установам.

Запроваджена в Національному банку система оплати праці, матеріальної допомоги та соціальних виплат забезпечує його працівникам значно вищий, ніж у державних службовців, рівень заробітку. Крім того, були запроваджені додаткові види доходів і пільг. Зокрема, для працівників центрального апарату відкриті вклади, за якими нараховуються ставки доходу, у 2-4 рази більші від середньозваженої ставки за депозитами комерційних банків для фізичних осіб.

Без затвердження положення і нормативів на представницькі цілі за 1998 рік безпідставно витрачено 210,5 тис. гривень.

Структурні підрозділи Нацбанку не орієнтувалися на доходну або беззбиткову діяльність, їм не встановлювалися завдання на отримання доходів, деяким навіть не затверджувалися окремі кошториси. Це призвело до значних збитків, які покривалися загальними доходами банку і зменшували реальні можливості щодо збільшення перерахувань до Державного бюджету. Так, фактично продотовані збитки від виготовлення орденів і медалей для релігійних та громадських організацій, масової безкоштовної передачі юридичним та фізичним особам періодичних видань, від надання готельних та торговельних послуг на загальну суму 1,3 млн. гривень.

Всі ці витрати здійснювалися у 1998 році в умовах недоотримання Нацбанком 128,1 млн. грн. планових доходів та перевищення фактичних видатків над плановими в сумі 175,4 млн. гривень.

Національний банк надав Верховній Раді та Рахунковій палаті недостовірні звітні дані щодо результатів фінансової діяльності. Фактичні видатки за 1998 рік необгрунтовано занижені на 132,5 млн. грн., витрати у сумі 303,5 млн. грн. не покривалися фактично отриманими доходами.

Колегія вирішила направити матеріали перевірки Верховній Раді, запропонувавши розглянути їх разом з питанням щодо затвердження звіту про діяльність Національного банку України та розподіл прибутку за 1998 рік.

Виділені Українському національному комітетові молодіжних організацій (УНКМО) бюджетні кошти використовувалися не за призначенням, безконтрольно, з порушенням порядку бухгалтерського обліку та звітності.

Цей висновок колегія Рахункової палати зробила після розгляду звіту про результати перевірки використання коштів Державного бюджету України, що виділялися Українському національному комітетові молодіжних організацій у 1998 році.

Законом про Державний бюджет України на 1998 рік передбачено видатки на фінансування УНКМО в сумі 7 млн. гривень. Фактично профінансовано 3 млн.842 тис. гривень.

Фахівці Рахункової палати встановили, що УНКМО (голова Рябіка В.Л.) у 1998 році при використанні бюджетних коштів допустив порушення по 18 із 19 перевірених заходів на загальну суму 1 млн.189 тис. гривень. У документах майже на половину заходів відсутні обгрунтування необхідності їх проведення, немає затверджених кошторисів видатків з повними фінансовими розрахунками та переліком джерел фінансування. На проведення не передбачених планом 1998 року заходів витрачено 670,5 тис. грн. бюджетних коштів. Наприклад, комітет перерахував на проведення акції "Молодь проти злочинності та наркоманії" та семінару під цією ж назвою 170,7 тис. грн., але замість них відбулися заняття та чемпіонат з кікбоксингу. Не проводився і семінар "Боротьба зі злочинністю та наркоманією серед молоді на території України, як у суспільстві, так і в лавах Збройних та Військово-морських сил", хоча його організаторам заплачено17,5 тис. гривень.

При обмеженому бюджетному фінансуванні УНКМО відволікає значні кошти у дебіторську заборгованість, яка на 1 січня 1999 року склала 1 млн.550,1 тис. гривень. Станом на 01.07.99 вона повністю не ліквідована і становила 570,7 тис. грн., або 15 відсотків фінансування 1998 року. Відволікання бюджетних коштів створює сприятливий грунт для зловживань.

Всупереч установленому порядку головний бухгалтер УНКМО не має права підпису на платіжних дорученнях та інших документах, що сприяє нецільовому витрачанню грошей, порушенням та зловживанням, бюджетні та інші кошти враховуються на одному розрахунковому рахунку, без належного контролю використовується готівка. Більше року значиться заборгованість у сумі 6213 грн. за заступником голови УНКМО Зелінським С.В. Встановлено факти підтасовування звітних документів, перераховування грошей організаціям, які ліквідовувалися. При проведенні зустрічних перевірок використання бюджетних коштів фахівці Рахункової палати виявили два приватні підприємства, які функціонували всього близько місяця і без відповідних податкових платежів пропустили через свої рахунки понад 22 млн. гривень.

Зазначені порушення стали можливими тому, що Мінфін та Головдержказначейство не визначили механізму руху коштів в УНКМО. Навіть після проведеної ГоловКРУ України в 1998 році ревізії керівництво комітету не вжило належних заходів і продовжує безконтрольно розтринькувати бюджетні гроші.

За рішенням колегії Рахункової палати відповідні висновки направляються для вжиття заходів Верховній Раді, Кабінету міністрів, Генеральній прокуратурі, Державній податковій адміністрації, Державному комітету України у справах сім'ї та молоді.

Колегія схвалила розроблені спільно з Генеральною прокуратурою вказівки про порядок передачі Рахунковою палатою матеріалів перевірок та ревізій щодо порушень законодавства з питань бюджету органам прокуратури на їх розгляд.

Про цей сайт | Адміністратор | Лист до редакції
Розробник ЗАТ "Софтлайн", Україна© Рахункова палата України