Розглянуто Колегією Рахункової палати
07.10.2005
Безробітних готуємо за
державним замовленням?
Невиконання Міністерством освіти і науки України своїх
функцій центрального органу виконавчої влади в галузі
вищої освіти, відсутність методичних підходів щодо визначення
потреби різних фахівців, належного механізму
регулювання процесів підготовки та працевлаштування випускників вищими
навчальними закладами України є причиною "перевиробництва" фахівців
з економічною освітою, що свідчить про серйозні диспропорції між їх потребою
та обсягами підготовки, і веде до створення соціальних
проблем у державі, -
такий висновок
зробила Колегія Рахункової палати, розглянувши Звіт "Про використання
коштів державного бюджету на підготовку вищими навчальними
закладами України III-IV
рівнів акредитації у 2004 році кадрів з вищою
економічною освітою".
Перевірка, проведена Рахунковою палатою, виявила, що відсутність чіткої
маркетингової стратегії на ринку праці освітніх
послуг орієнтує не на потреби економіки, а на ажіотажний попит
молоді на певні спеціальності, у т.ч. за економічним напрямом.
Внаслідок цього, вищий навчальний заклад втрачає свою
спеціалізацію і переходить на підготовку непотрібних на ринку
праці фахівців, що створює умови для зростання безробіття за
окремими спеціальностями.
У результаті перевищення пропозицій над попитом за економічними
спеціальностями, у 2004 році навантаження на одне робоче місце службовця становило
понад 20 осіб. У той же час, тільки підпорядковані Міністерству освіти
і науки України 92 вищих навчальних заклади III-IV рівнів акредитації щорічно випускають понад 86,0
тисяч спеціалістів та магістрів з економіки і підприємництва,
а всього у 2004 році таких фахівців готували 245 внз, із них
державне замовлення було розпорошено між 131 вузів III-IV рівнів
акредитації 12-ти міністерств.
Проблемою є і те, що значна кількість спеціалістів, які отримують вищу
освіту, у т.ч. і за рахунок державного замовлення, не працевлаштовується
за фахом, а попит фахівців на ринку праці ще не став визначальним
критерієм оцінки ефективності діяльності вищого навчального закладу, рейтинг
якого визначається лише за конкурсом по прийому. Таким чином,
існує гостра проблема - відсутність необхідного зв'язку між ринком освітніх
послуг та ринком праці.
Аудитори Рахункової палати встановили, що на сьогодні в державі відсутні
реальні важелі впливу на випускників, які навчалися за державний
рахунок і за діючим законодавством повинні відпрацювати
у державних підприємствах і організаціях не менше трьох років.
Так, у 2004 році понад 2,1 тис. випускників вищих навчальних закладів України
з економічною освітою не працевлаштовані у державний сектор економіки (на їх
підготовку держава витратила понад 17 млн. гривень).
У ході перевірки аудиторами Рахункової палати виявлено, що внаслідок формування
державними замовниками та їх підвідомчими вищими навчальними закладами ІП-ІУ рівнів акредитації обсягів підготовки
фахівців з вищою економічною
освітою без вивчення потреб економіки, неналежного контролю за працевлаштуванням випускників
відповідно до діючого законодавства, використано з порушенням
чинного законодавства та неефективно 268,7 млн. грн., у тому числі по
підпорядкованих навчальних закладах
Міносвіти - 245,1 млн. гривень. Це сталося внаслідок проведення ВНЗ
діяльності на комерційних засадах, несумісних з принципами роботи бюджетної
установи; неналежного фінансового контролю з боку Міністерства
освіти і науки, Міністерства фінансів та інших перевірених міністерств та
відомств.
Колегія Рахункової палати направила інформацію з цього питання
Президенту України, Верховній Раді України, Кабінету Міністрів України,
Міністерству фінансів; висновок - Міністерству освіти та Мінекономіки для
вжиття заходів щодо усунення виявлених порушень.
|