19 травня 2022    
Пошук
Головна » Архів » Офіційні повідомлення » 2005 рік
06.12.2005

Розглянуто Колегією Рахункової палати

10.11.2005

Вимога часу - адресність надання соціальних гарантій

У 2004 році та І півріччі 2005 року управління коштами субвенцій з державного бюджету міському бюджету Києва на виконання програм соціального захисту здійснювалося Київською міською державною адміністрацією (КМДА) за відсутності методики їх планування та в умовах складного і непрозорого механізму нарахування й фінансування пільг, субсидій та соціальних допомог, - такий висновок зробила Колегія Рахункової палати, яка розглянула звіт про перевірку використання цією субвенції.

Аудиторами встановлено, що протягом 2004 року Київською міськдержадміністрацією на забезпечення конституційних соціальних гарантій мешканцям м. Києва спрямовано кошти субвенцій з державного бюджету на загальну суму 379 млн.грн., а за І півріччя 2005 року - на суму 103 млн.гривень. (У Києві мешкає майже 500 тис. громадян, які мають право на отримання пільг і соціальних гарантій за рахунок коштів субвенцій з державного бюджету, що встановлені 25 законами України).

Найбільший обсяг субвенцій (55 відс.) спрямовується на оплату житлово-комунальних послуг, які надаються пільговій категорії громадян. Послуги пільговикам надаються численними установами - надавачами та постачальниками послуг (понад 1,5 тис. підприємств) за рахунок власних коштів з наступним відшкодуванням їх вартості з державного бюджету. Аудит показує, що така система є громіздкою та створює ситуацію непрозорості розрахунків. А органи соцзахисту в такій системі виконують функції лише транзитної ланки, через яку кошти з держбюджету перераховуються зазначеним установам.

Перевіркою виявлено, що положення окремих загальнодержавних законодавчих актів, які визначають напрями та порядок використання субвенцій на здійснення програм соціального захисту, не узгоджуються між собою. Так, норма Закону України "Про Державний бюджет України на 2005 рік" не включає до категорії осіб, яким надаються пільги за рахунок субвенції на житлово-комунальні послуги, колишніх працівників прокуратури та суду, які мають право на пільги відповідно до законів України "Про прокуратуру" та "Про статус суддів". Відповідно, підприємствам-постачальникам не відшкодовується вартість наданих ними громадянам- пільговикам послуг.

В порушення ст. 7 Бюджетного кодексу України Міністерством фінансів України і Міністерством праці та соціальної політики не розроблено єдиної методики планування видатків на здійснення програм соціального захисту. Як результат, розрахунки видатків на цю мету у м.Києві проводилися без урахування реальної чисельності осіб, які мають право на пільги (за базові розрахунки бралися видатки минулих періодів).

Перевірка засвідчила, що Мінфін планував потребу коштів також за власними розрахунками. Так, обсяг субвенції на надання пільг та субсидій населенню на оплату житлово-комунальних послуг, затверджений у державному бюджеті на 2004 рік для м. Києва, перевищував на 70 млн. грн. (30 відс.) фактичні видатки і був скоригований лише у листопаді. Водночас обсяг коштів, що передбачався на надання пільг з послуг зв´язку, виявився недостатнім, внаслідок чого ВАТ "Укртелеком" не відшкодовано за фактично надані послуги станом на 01.07.2005 року 27 млн. гривень.

Недосконалість системи планування також обумовлюється тим, що на сьогодні не розроблено і не затверджено державні соціальні стандарти з реалізації державних соціальних гарантій (зокрема, нормативи у сфері житлово-комунального обслуговування, транспорту та зв´язку тощо), які, відповідно до Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" повинні бути основою для розрахунків видатків на соціальні цілі.

Перевіркою встановлено, що при використанні коштів субвенції на будівництво (придбання) житла для військовослужбовців, у загальній сумі 21 млн. грн., допущено порушення положень тендерної процедури та державних будівельних норм.

За висновками Колегії Рахункової палати, доцільним є перехід до грошової адресної допомоги і перенесення ініціативи щодо реалізації та надання соціальних послуг "назустріч людям" - тобто від громадян (які зараз повинні особисто, незважаючи на вік і стан здоров´я, звертатися з цілими комплектами документів за пільгами) до соціальних служб.

Про цей сайт | Адміністратор | Лист до редакції
Розробник ЗАТ "Софтлайн", Україна© Рахункова палата України