Розглянуто Колегією Рахункової палати
10.03.2006
№ 2. Якщо у держави не вистачає
суддів,
то у людей не вистачає життя для ходіння по судах
Неефективна управлінська діяльність Державної
судової адміністрації України щодо виконання завдань Державної програми організаційного забезпечення діяльності судів на
2003-2005 роки, відсутність контролю з боку Кабінету Міністрів України, за
повним і своєчасним її впровадженням перешкодили вирішенню найгостріших
проблем організаційного забезпечення діяльності суддів, а також матеріального
та соціального забезпечення суддів і працівників судів -
такий висновок зробила Колегія Рахункової палати за результатами перевірки використання коштів Державного бюджету України, виділених
на виконання Державної програми організаційного забезпечення діяльності судів
на 2003-2005 роки.
Як наслідок, зросло навантаження на суддів. У 2005
році на кожного суддю місцевого загального суду надходило, в середньому, 118
справ щомісяця, на розгляд яких йому необхідно було безперервно витрачати
17,4 год. на добу. У той же час, штати судів залишаються неукомплектованими
(на 01.01.2006 р. - 1239 вакансій). Таким чином,
перевантаженість суддів залишається однією з основних проблем, що впливає на
ефективність їх роботи і заважає подальшому впровадженню судової реформи.
Місцеві та
апеляційні суди загальної юрисдикції, а також апеляційні та місцеві
господарські суди фактично укомплектовані судовими розпорядниками лише на
26,7 відс. встановлених норм, внаслідок чого служба судових розпорядників
станом на 01.01.2006 фактично позбавлена можливості ефективно вирішувати
покладені на неї завдання щодо забезпечення здійснення правосуддя в судах. Це
призводить до того, що справи до розгляду готуються роками, але за кожною з
них стоять людські долі.
За наслідками перевірки аудитори Рахункової палати
відмітили, що не впроваджена цілістна система кадрового забезпечення судової
системи, це унеможливлює прозорість конкурсної системи добору суддів. Не
вдалося вирішити проблему перевантаженості судів, рівномірного навантаження
на суддів по регіонах.
Не сталося реальних зрушень у наведенні порядку з
підготовки та оформлення документів про безстрокове обрання суддів. В
результаті, на виплату заробітної плати 326 суддям, які не мали права і не
здійснювали правосуддя, із державного бюджету у 2004-2005 роках витрачено,
щонайменше, 1788 тис. грн, що є неефективним використинням бюджетних коштів.
Це призводить до збільшення навантаження на інших суддів та спричиняє
затягування розгляду судових питань, а громадяни України вимушені роками
чекати на захист своїх інтересів.
Однією з причин такого стану, підкреслив на
засіданні Колегії Голова Рахункової палати В. Симоненко, є незадовільне
врахування Державною судовою адміністрацією України пропозицій Рахункової
палати за результатами її попередньої перевірки у 2004 році, що призвело до
прорахунків та помилок під час планування та впровадження Державної
програми організаційного забезпечення діяльності судів на 2003-2005 роки. Із
висловлених Колегією Рахункової палати восьми пропозицій, що безпосередньо
стосувалися завдань цієї Державної програми, виконано тільки три.
|