17 серпня 2022    
Пошук
Головна » Архів » Офіційні повідомлення » 2006 рік
08.08.2006

Розглянуто Колегією Рахункової палати

21.07.2006

Житло для багатої молоді

Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву не забезпечив у 2005 році належного виконання бюджетних програм, призначених на будівництво та придбання молодими громадянами житла, і ефективного управління бюджетними коштами, спрямованими на їх реалізацію. Це призвело до неефективного використання бюджетних коштів у сумі 35,8 млн. грн., утворення заборгованості перед позичальниками з виплати часткової компенсації та, як наслідок, зниження довіри до держави з боку молодих сімей, - такий висновок зробила Колегія Рахункової палати, розглянувши "Звіт про результати перевірки використання коштів державного бюджету Державним фондом сприяння молодіжному житловому будівництву.

Аудитори відзначили, що діючі на сьогодні механізми надання державної підтримки молоді у розв'язанні житлової проблеми не забезпечують доступність житла для молодих сімей із середнім рівнем доходів та незаможних молодих громадян.

Рахункова палата ще у 2004 році наголошувала на недоцільності та неефективності існуючого механізму часткової компенсації відсоткової ставки за кредитами, оскільки вона недоступна молодим сім'ям, які потребують державної підтримки, та спричиняє використання бюджетних коштів на здешевлення скуповування заможними молодими особами житла. Зокрема, одинока молода громадянка з м. Херсону, яка не потребувала поліпшення житлових умов, за рахунок кредиту банку придбала квартиру площею 262 кв.м вартістю 1,3 млн. грн. з наступною частковою компенсацією відсотків за рахунок бюджету. Переважна більшість громадян, які у 2005 році отримали право на часткову компенсацію, не потребувала поліпшення житлових умов.

Неконтрольоване укладання Фондом, в порушення ст.23 Бюджетного кодексу, договорів на часткову компенсацію відсоткової ставки кредитів комерційних банків та збільшення Урядом посеред бюджетного року її розміру (без фінансового забезпечення) призвели до необхідності збільшення бюджетних призначень на цю мету у 2005 та 2006 роках на 15 та 30 млн. грн., відповідно, за рахунок зменшення затверджених призначень на надання пільгових довгострокових кредитів. Водночас для незаможних молодих сімей більш доступним є механізм надання пільгових кредитів.

У 2006 році потреба Фонду в бюджетних коштах для виконання зобов'язань перед позичальниками з виплати часткової компенсації складає, щонайменше, 120 млн. грн., що удвічі більше уточнених річних призначень на цю мету. Для повного погашення зобов'язань тільки за укладеними у 2005 році договорами (виходячи з середнього терміну погашення кредиту 13-16 років), необхідно, розрахунково, при обліковій ставці НБУ - 9,5 відс., близько 1 млрд. грн. бюджетних коштів.

Перевіркою виявлено, що постановою Уряду та наказом Мінсім'ямолодьспорту змінено визначені Законом України "Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні" пріоритети в наданні кредитів на житлове будівництво, в першу чергу, сім'ям з дітьми. Перехід на рейтингову оцінку кандидатів, відповідно до якої 1 бал визначено на дитину, 8 балів - ученим, 7 балів - спортсменам, не забезпечує сім'ям з однією та двома дітьми, які не є молодими ученими або спортсменами, першочергове право на отримання кредиту. При цьому першою (основною) умовою участі в рейтингу визначено платоспроможність кандидата.

Державна програма забезпечення молоді житлом на 2002-2012 роки не виконується, що спричинено недостатнім обсягом бюджетних коштів, які щорічно передбачаються Мінфіном на її виконання при формуванні проекту державного бюджету. Вкрай недостатньо коштів виділяється із місцевих бюджетів. Як наслідок, молодим громадянам надано лише третину передбачених Програмою обсягів житла.

Відсутність нормативного обмеження щодо надання одній і тій же особі двох видів державної підтримки створює умови для придбання молодими громадянами квартир з частковою компенсацією відсоткової ставки після реалізації ними права на отримання пільгового довготермінового кредиту на будівництво (реконструкцію) або придбання житла за бюджетні кошти.

Аудитори наголосили на тому, що за умов забезпечення житлом щорічно лише 1,1-1,5 відс. молодих сімей, які перебувають на квартирному обліку, надання за рахунок бюджетних коштів двох видів державної підтримки (пільговий кредит та часткова компенсація відсоткової ставки) одночасно одній і тій же сім'ї або молодій сім'ї, яка взагалі не потребує поліпшення житловим умов, є неефективним використанням бюджетних коштів.

Про цей сайт | Адміністратор | Лист до редакції
Розробник ЗАТ "Софтлайн", Україна© Рахункова палата України