Розглянуто Колегією Рахункової палати
23.10.2007
Нерозпорядливість місцевої
влади -
нові проблеми для шахтарських сімей
У зв'язку з ліквідацією вугледобувних та вуглепереробних
підприємств Донбасу на державу поступово перекладається вирішення
ряду пов'язаних з цим проблем - від природоохоронних заходів до соціального
захисту колишніх працівників. Забезпечення громадян безоплатним вугіллям
відповідно до ст. 48 Гірничого закону України, є однією з них.
Враховуючи, що на 14 ліквідованих шахтах регіону кількість осіб,
яким раніше безоплатне вугілля надавалось підприємством, становить майже 7
тисяч, а у стадії ліквідації перебуває ще 86 об'єктів, очевидними є масштаби
зростання фінансового навантаження на бюджет держави. При цьому успішно
вирішувати нагальні питання можливо лише за умови ефективного витрачання
бюджетних коштів. А для максимального задоволення потреб громадян потрібний чіткий, прозорий
механізм надання пільги для відшкодування витрат на оплату енергоносіїв, який
би забезпечував її отримання в необхідному обсязі та формі: натуральній або
грошовій.
Нинішній реальний стан справ щодо створення належного
механізму вирішення даної проблеми дуже
далекий від досконалості. Про це свідчать результати аудиту ефективності
використання коштів субвенції у сумі 8,3 мільйона гривень, виділених з
державного бюджету у 2006 році та І півріччі 2007 року бюджетам Донецької та
Луганської областей на безоплатне забезпечення вугіллям на побутові потреби
осіб, які мають на це право.
За висновком Колегії Рахункової палати, через недосконале
нормативно-правове врегулювання механізму реалізації пільги, відсутності порядку
у використанні виділених для цієї мети коштів державного бюджету, а також у
зв'язку з недостатнім контролем за дотриманням законодавства при їх
використанні з боку головних розпорядників, кінцевої мети використання
субвенції не досягнуто. У зв'язку з
низькою ефективністю витрачання коштів субвенції, соціальні гарантії,
встановлені законодавством для працівників гірничих підприємств, що
ліквідуються або консервуються, належним чином не реалізовані.
Законодавча неузгодженість окремих питань безоплатного надання
вугілля громадянам призводить до викривлення мети надання пільги, а також
створює нерівні умови для реалізації соціальної складової гарантій,
передбачених колишнім працівникам ліквідованих гірничих підприємств.
Безоплатне забезпечення вугіллям, як того вимагає Гірничий закон
України, здійснюється управліннями праці та соціального захисту населення у містах
та районах. Всього за 2006 рік та І півріччя 2007 року забезпечено пільгами
по Донецькій та Луганській областях 5917 осіб. При цьому тільки 1210 осіб або
20 відсотків отримали безпосередньо вугілля, решта - грошову готівку.
Водночас результати анкетування тих, хто користується пільгами, засвідчили,
що майже третина пільговиків, які отримали готівку, хотіли б замість цього
отримувати якісне вугілля.
Планування обсягів субвенції Міністерством фінансів України
здійснювалось формально, без врахування інформації місцевих органів праці та
соціального захисту. Як наслідок, кошти державного бюджету на загальну суму понад
800 тисяч гривень не використано і повернуто до бюджету, що свідчить про неефективне управління ними. Загалом, як
встановили аудитори, учасниками бюджетного процесу за 2006 та перше півріччя
2007 року з порушеннями чинного законодавства використано 7,8 мільйона гривень
коштів субвенції та неефективно витрачено понад 700 тисяч гривень.
Неналежне виконання Донецькою та Луганською облдержадміністраціями
у 2006 році доручення Кабінету Міністрів України щодо передачі відповідної
інформації по пільговиках призвело до безпідставного включення майже 900
громадян до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право
на пільги, і невмотивованих витрат на це понад 1,8 мільйона гривень.
Головним управлінням праці та соціального захисту населення
Луганської обласної державної адміністрації кошти субвенції в сумі 4 мільйони
742 тисячі гривень використано з порушеннями
законодавства, яке регулює міжбюджетні відносини.
Управліннями праці та соціального захисту населення Будьонівської
і Пролетарської районних у м. Донецьку рад у 2006 році допущено порушення
Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні
кошти" на суму 1 мільйон 260 тисяч гривень.
Крім того, внаслідок прийняття у 2006 році Донецькою обласною
державною адміністрацією розпорядчого документа, яким встановлено
непередбачені чинним законодавством диференційовані норми забезпечення
вугіллям, до державного бюджету було повернуто 147 тисяч гривень. При цьому
таке неефективне управління коштами субвенції мало негативні соціальні
наслідки: 222 особи не отримали пільгу в належному обсязі.
Про результати аудиту Рахункова палата поінформувала Кабінет
Міністрів України і надала рекомендації, спрямовані на вирішення проблемних
питань.
|