21.10.1998  |  Прес-служба Рахункової палати

У Рахунковій палаті України

21.10.1998

На черговому засіданні колегія Рахункової палати обговорила результати перевірки використання коштів Державного бюджету, виділених у 1997 році на ліквідацію наслідків Чорнобильської катастрофи та соціальний захист населення у зоні відчуження ЧАЕС.

Аналіз стану бюджетних видатків свідчить, що фінансування підприємств зони відчуження здійснювалося з численними порушеннями.

Зокрема, значні порушення виявлені у використанні державних коштів, передбачених на капітальне будівництво. Державним бюджетом на 1997 рік на зазначені цілі заплановано 12,7 млн. грн., фактично виконано робіт лише на суму 4,1 млн. грн. Безпідставно проведені взаємозаліки на 7,3 млн. грн., хоча обсяг робіт на зазначену суму не планувався і не проводився. Допущена не завжди вмотивована непропорційність розподілу бюджетних коштів серед підприємств зони відчуження. Окремі з них профінансовані на 30-35 відсотків від потреби, інші- на 205 - 437 відсотків. Порушення зумовлюються також тим, що досі не затверджено національної програми вирішення чорнобильських проблем, а комплекс робіт здійснюється на основі відомчих заходів, які з року в рік дублюються, не забезпечуючи виконання визначених завдань та ефективних адміністративних і фінансових важелів контролю.

Про ці та інші порушення і недоліки проінформовано Верховну Раду, Кабінет міністрів, МНС України.

Колегія відповідно до Закону України «Про Рахункову палату» розглянула попередній аналіз звіту Антимонопольного комітету України за 1997 рік щодо здійснення ним державного контролю за дотриманням антимонопольного законодавства. При цьому голові комітету О.Л. Заваді була надана можливість детально викласти свої міркування з обговорюваного питання.

Висновки аналізу дають підстави стверджувати, що комітет на основних напрямах своєї діяльності займає вичікувальну позицію, недостатньо ефективно здійснює контроль за дотриманням антимонопольного законодавства, внаслідок чого встановлюються монопольно високі ціни, порушуються права споживачів, допускається дискримінація підприємств і споживачів органами влади та управління. Комітет вважає досягненням поділ 69 державних монопольних структур, в тому числі в агропромисловому комплексі, та забезпечення появи на ринку 1681 суб'єкта. Проте, як показує проведений аналіз, цей процес здійснювався формально, практично не дав ніяких реальних результатів. Зокрема, ринок заготівлі, переробки та зберігання зерна і хлібопродуктів не тільки не став конкурентним, але й залишається повністю монополізованим, що суттєво погіршує стан сільського виробника і обмежує надходження платежів до Державного бюджету. Замість старих з'являються нові монополії, наприклад, ДАК «Хліб України» та інші, діяльність яких не поліпшує економічну ситуацію в країні.

Рахункова палата порушила питання про необхідність заслухати звіт Антимонопольного комітету на сесії Верховної Ради України.

На засіданні колегії розглянуто також результати перевірки використання бюджетних коштів в Управлінні справами Верховної Ради України, здійсненої у зв'язку із зверненням Президента України. Інформацію з цього питання направлено Голові Верховної Ради та Президенту України.

повернутись